Kwiek Sportvereniging

Op 4 april 1967 werd gymnastiekvereniging Kwiek opgericht. Inmiddels is Kwiek uitgegroeid tot een sportvereniging met lessen voor jong en oud. De basis is nog steeds gymnastiekles voor dreumesen, peuters, kleuters, jongens, meisjes en dames. Daarnaast zijn er aparte uren voor senioren en mensen met een verstandelijke beperking. Voor meer conditioneel werk heeft Kwiek aerobic-, callanetics- en steps-lessen, en op donderdagmiddag is er koersbal in de muziekzaal van zalencomplex de Ringkant.

Op deze site vindt u informatie over de lessen, het lidmaatschap en verslagen & foto’s van wedstrijden en andere activiteiten. Kunt u niet vinden wat u zoekt? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, we staan u graag te woord.

Voor alle groepen van Kwiek geldt: heeft u interesse, loop dan gerust eens binnen in de Ringkant om te komen kijken óf voor 2 gratis proeflessen. Hiervoor hoef je je niet aan te melden.

Kwiek Tenue

Reguliere sport kleding

Bij Kwiek draagt iedereen kleding naar eigen keuze, er is dus geen speciaal Kwiek tenue. Tips voor kleding kunnen evt. bij de leiding opgehaald worden.

Selectie-turnen

Bij de selectie is het verplicht om een eigen turnpakje (naar keuze) te dragen tijdens de trainingen.

Kwiek tas

Binnen de vereniging hebben we een echte persoonlijke Kwiek tas. Na lidmaatschap van een jaar krijg je gratis een tas. Mocht je deze eerder willen, dan kan dat tegen betaling geregeld worden.

Locaties

Locaties van de lessen van Kwiek zijn:

• Zalencentrum de Ringkant in Nieuwveen.
  • Sporthal de Vlijt in Zevenhoven.
  • Sporthal de Vaart in Ter Aar.
  • Gymzaal Aeresteijn in Langeraar.
  • Zaal Antilope op Landgoed Ursula in Nieuwveen.

In de Ringkant is onder andere een grote gymzaal van ca. 440 m2 en er zijn doucheruimtes aanwezig. Ook is er voldoende parkeergelegenheid. Meer informatie over deze locatie kunt u vinden op de website van de Ringkant.

Het adres van de Ringkant is Hazeweg 1, 2441 AD te Nieuwveen.

Ook de Vlijt biedt vele mogelijkheden voor de sportievelingen onder ons. In het café kun je terecht voor een hapje en een drankje. Uiteraard is hier voldoende parkeergelegenheid en goede doucheruimtes.

Het adres van de Vlijt is Sportlaan 2, 2435 WP te Zevenhoven

De Vaart heeft een breedtesporthal met een afmeting van 24 x 44 meter. De zaal is deelbaar in twee helften door middel van een verschuifbare wand. Hierdoor is het mogelijk om de helft van de zaal of de hele zaal te huren. Naast de sporthal is horeca gelegen, waar u iets kunt eten en drinken met zicht op de sporthal.

Het adres van de Vaart is Beverlanderhof 28, 2461 BT Ter Aar

Aeresteijn is een basisschool met een eigen gymzaal.

Het adres van Aeresteijn is Langeraarseweg 86, 2461 CL Langeraar

Ons Team

Ontmoet het team achter s.v. Kwiek

Historie Kwiek

Gymnastiekvereniging Kwiek is op 4 april 1967 opgericht door onderwijzers van de drie basisscholen uit Nieuwveen. Te weten de heren Bakker, Amelunxen en Wildenburg. Er werd een vertegenwoordiger van de KNGU uitgenodigd en een voorlichtingsavond georganiseerd. Alle belangstellenden waren enthousiast over de plannen en het gemeentebestuur verleende de noodzakelijke medewerking. De vereniging was een feit.

Ongeveer 4 weken na de oprichting kon er worden gestart met het geven van gymnastieklessen, in het gebouw ‘Kwiek’ aan het Schoterveld. Dit pand, wat voorheen een naaiatelier was, werd verbouwd tot gymzaal.

Historie Zevensprong

Gymnastiekvereniging De Zevensprong is in 1962 opgericht. Jopie Aartman, Jannie en Jany Bos heten officieel de oprichters te zijn. Hun mede dorpsgenoten konden dat initiatief wel waarderen en nadat een gymleraar (uit Diemen) was gevonden, konden de lessen van start. Een kwartje (het was nog de tijd van de gulden – red) was de prijs van een uurtje gym in die tijd. Die eerste gymlessen werden gegeven in de gymzaal van de voormalige Johannes de Doperschool aan het Noordeinde. De oude school en gymzaal zijn allang gesloopt, maar daar begon het allemaal voor De Zevensprong. Natuurlijk, zoals bij veel net gestarte gymclubs, met geleende toestellen.

En zoals veel in Zevenhoven het getal “zeven” meekrijgt in namen (Zevenhof, Zevenloop enz) was de naam Zevensprong ook niet vreemd.

Drie initiatiefneemsters, maar formeel werd het eerste bestuur gevormd door de dames Adriana Maria Bos (gehuwd met Theodorus Cornelis Wijfje) en Trudy Cornelia Henrika Veenman (gehuwd met Robert Bos).

In 2020 is besloten tot samengaan met gymvereniging Kwiek te Nieuwveen.

Historie Advendo

Advendo begon in gymzaal van Johan Babtist de la Salleschool, nu Aeresteijn, in Langeraar met 60 leden. Er werd ouderwetse gymnastiek gegeven met alleen een oud wandrek, wat matten en een bok. We schrijven 7 november 1958, met dhr. Hijdra als voorzitter en 5 lesgroepen.  Al  vrij snel werden er onderlinge wedstrijdjes georganiseerd. Kapelaan v.d. Voort had een wisselbeker beschikbaar gesteld en kwam de beker overhandigen. In 1959 kwamen we kledingvoorschriften: een witte blouse, korenblauwe ballonbroek en een witte plooirok voor optochten. De kledingpatronen konen voor een kwartje gekocht worden bij de vereniging, een stukje huisvlijt deed de rest. Eind van dat jaar kwamen de eerste turnpakjes al. In de jaren zestig kwam er vraag naar volleybal en judo en daar sprong Advendo alert op in. Vele jaren hebben deze takken van sport bij Advendo gehoord. De vereniging groeide en groeide. De vereniging, met leden uit Langeraar, Korteraar en Papenveer, ging pas echt hard groeien toen in 1976 sportzaal de Wip geopend werd. In 1994 werd het 1000e lid ingeschreven en werd Advendo uitgeroepen tot sportploeg van het jaar. In 2009 vierde Advendo zijn 50 jarig bestaan. Een heel seizoen werd hier aandacht aan geschonken met als slot een spetterende show met alle leden in de Vlinder. In 2022 is besloten tot samengaan met gymvereniging Kwiek te Nieuwveen.